Wednesday 9 January 2013

Pengalaman Ber-asrama #SP



Hati punya giat terloncat loncat bila dapat lappy . Yelaa . I just keep using my phone before . Sebab adik aku gediks main game sepanjang masa . Done merepek . Jap lagi ada la yang naik muntah . Ok over . So so soooo . Pengalaman berasmara berasrama . Since five years aku tinggal kat rumah kedua tu , sumpah memang syiok gila bahhh . *gilakau .


SPian

Dorang ni memang pelik pelik belaka . Memang dah Allah ciptakan lagutu . Sesetengah ada kuat tacing melampau . Lempang nak ? Ada yang suka jadi pak turut la mak turut la habis belaka kau nak turut ye ? Ada tu yang jenis memang dia ni kalau bercakap semua dia nak over kalau boleh semua nak lebih . Cepuk kang baru taw tinggi rendah langit . Pada pandangan aku la , hidup ni takpayah nak duk buat sedap sangat lah nanti mati dengan kain putih jugak . Haaa yedak ?


Classmate

Makin lama makin jahanam sebab bebudak kuat main . Entah hapa hapa kowt takda kejadah tak sedar diri . me too . Hehe . Cikgu melenting sikit baru nak sedar . Tudiaaa . Duduk la dalam sch tu , tak jadi kerja . Herannya bila dah habis sch rata rata kepala hotak pakat bijak belaka . I wish it'll happen to me too . Biar bengap dulu nanti bijak semula *sedar diri . :D . Bila masuk kelas lambat , orang lain akan pandang kita macam kita baru lepas mati hidup semula . Ok tu pengalaman aku . Alien kah aku ?


School Event


Kekejaman berlaku bila TERPAKSA menerima award pelajar pasif . Acane tu ? Aku ni bisu ke hapa . Muhasabah semula , oh patut la . Rata rata game yang ada aku duk tengok saja goyang kaki . Mood takda . Untunglah duduk asrama . Ada banyak event . Ingat duduk MRSM or SBP je ke yang ada asrama ? Mana mana pon ada la .

Special day macam annual dinner ke majlis jasamu dikenang ke majlis hari raya ke hari guru or anything . *banyak pulak yang 'ke' nyaa . Every year disambut meriah . *bunga api* Hehe . Kalau ada rezeki lebih dapat la makan ayam KFC . Tu pon kalau kepala pemerintah tu baik hati . Yang syiok nya bagi aku , bila tetamu datang ada la yang duk busy prepare band/gift/presentation ke hapa sebab nak raikan tetamu . Best la bila cikgu turut busy . Nak nak lagi bila PM datang . Datang dua tiga jam je pun tapi preparation melampau sampai seminggu . Kalau boleh atur cara majlis semua nak kena ikut protokol dorang sampaikan nak tolak troly tu pon ada timing dia . Berat berat. Letih lagi leceh . Untung la kan dah jadi 'orang besar' . 


Seniority

Kalau dulu dulu masa aku form one batch form five 2008 , elok je lagi budaya ni . Sampai ke tahap nak bercakap dengan senior pon ketar lutut rasa . Even dengan budak batch yang sebaya pon masih bagi salam sebab ingatkan dorang ni senior maklumlah masing masing tak kenal lagi masa tu . Tapi sekarang beza yang amat . Junior makin kwahajo . Makin ditegur makin melampau . Bercakap dengan senior pon takda langsung nak berlapik ke hapa . Gampang kan ? Walaupon aku ni baik cemana sekalipon tapi sebagai senior , aku terasa .


Darurat

Stay asrama bila air takda normal la . Ini sibuk duk report sana sini . Gedik bagi alasan konon tak larat angkut air la itu la ini la . Manja namanya . Aku yang cenggini boleh je angkut angkut semua tu . Bila dah terpaksa , semua lebih baik redah je w/pon terpaksa tak mandi pagi . Based on my experiences , ada la sekali tu aku terpaksa tak mandi pergi sekolah dan sempat cuci muka berus gigi je . Dah form five pun . Kantoi dah kan . Rahsia mampu dipegang selama ni . Hehe . Nak nak lagi jenis yang bangun lambat macam aku ni memang padah la . Dengan pagar dah kunci so lalu ikut belakang . Kalau semua pintu kunci agaknya panjat pagar la kan . XD .


Ponteng

Haa yang ni memang tak terlepas . Ponteng sana sini . Kerja nya asyik nak ponteng jaa . Ponteng kelas , ponteng prep , ponteng kem motivasi . Semua aku dah merasa . Masihku ingat lagi , KENANGAN BELAKANG BENGKEL TK bersama roommate aku . Haha . Datang sekolah lambat satu hal dah tambah lagi dengan ponteng perhimpunan . Ok aku benci perhimpunan tau . Terkejut punya rasa bila kantoi . I cant remember with whom . Pehhh . Nasib baik sempat lari . HAHA . 



Langgar Disiplin

Aku rasa kalau setakat fly + bawak fon tu biasa dah bagi semua . So takde ape sangat kowt yang ni . Masa hujan masa tu la paling aktif . Orang lain meringkup dalam selimut macam tenggiling tapi ni kejadahnya mandi hujan tak kira ribut petir . Kononnya la sebab hujan rahmat malam jumaat . Langsung tak hiraukan orang sampai warden snap gambar pon tak perasan . Sedar sedar nama kena panggey masa perhimpunan rasmi . Bodoh la kan kalau nak cakap bangga .


Berjemaah

Makan sama sama , tido se-tilam , mandi sekali (lain lain shower ah) , buat dosa pon kalau boleh sama sama . HAHA. And the most important , praying together . Biarpun kena rotan depan semua . I miss that so much much . Heee . 


Spiritual

Tipu lah kan kalau nak cakap sekolah aku je yang ada semangat beria macam ni . Hello ! Sekolah lain pun ada jugak ok . *suara kedengkian tak puas hati . Duduk lah mana mana sekalipun memang ada . So bagi aku sejak duduk asrama ni semangat tu semakin kuat la . Semangat setia kawan la senang cerite . Kawan susah sikit kita tolong . Even kawan merajuk ngan bf/gf memasing pon tolong . Caring tak caring tak ? Hehe . Tapi kalau dah dapat kawan yang jenis selfish tu agak ah . Kena cepat cepat tinggal . Baru dia sedar dia siapa . Sebab tu nak duduk asrama kena pandai pilih kawan . Setakat ni aku berkawan , semuanya baik baik belaka . ouh yedak ?  Aku tak pasti la . Entah entah ada musuh dalam selimut kita taktaw . Asalkan dia puas . Bagi aku semua kawan rapat aku berguna . Aku je yang agak macam haprak sikit . XD . Kalau apa apa mesti dapat aku join sekali . Untung kan . Ni rezeki namanya bila berbaik dengan semua orang . 



Gelaran/Ejekan

Nama mak abah aku dah bagi , aku ingat muka aku ni memang dah takkan ada nama lain . Rupanya aku silap . Dulu dulu masa sekolah rendah , ejekan pada aku---osman kering ! Ishh . Kwahajo tak rasa ? Nasib baik la tak terbawa bawa sampai SP . Lega tau lega .  Since form four ke form five entah aku tak berapa ingat sangat , patut ke orang DM panggey aku wardina . Retis tuu . Sampai kan terbawa bawa ke pengetahuan Mr.Jack Sparrow . OMG . Nasib baik takda guys yang tau . Malu lah toyol . Tolonglah berpijak di bumi nyata . Hehe . Bebudak laki batch aku , dorang ni kalau sebut nama panjang aku cakap tak kenal . Tapi bila tanya "kenal cekpoh dak ?" . "Haa yang tu kenal" . Terpaksa la terima kenyataan . Sebab tu jugaklah aku bermasalah sikit bila orang tanya nama aku . Peringatan kepada parents yang baru dapat baby , lain kali letak nama anak sepatah perkataan je ok . Senang nak panggil nama . Sesuka hati aku je kan . Hehe . 

# Tu je kot . For you ustaz Amran + ketua warden + GPK HEM , I miss your QB's voice (motor je pun) and also thanks bcs kejutkan kami semua masa subuh . Asrama memang best . Asrama mengajar kita menjadi manusia bertamadun . And the lastly , sorry kalau ada ada yang terasa ke hapa takpun aku typo kat mana mana . I'm proud to be SPian . So aku harap la SP dapat kekalkan sekolah kluster tu . Buat malu je sekolah angkat PM sendiri jatuh kedebukkk . Ok aku over . Tapi tu la yang membanggakan . Peace ;) Adik adik junior, jom masuk SP ! . W/pun SP ni takde la setaraf MRSM or SBP, SP cuma sekolah bestari + sekolah rancangan khas + sekolah kluster je pun tapi kemudahan dapat berlambak sampai tak terguna. Betapa baiknya PM kita sumbangkan macam macam. takda percampuram politik ok. :))










No comments:

Post a Comment